Søgemaskineoptimering har altid været relativt let at forstå, men meget værre sværere at eksekvere. Søgemaskineoptimering går i sin simpleste forstand ud på at gøre oplevelsen for den besøgende så værdifuld og smertefri som muligt. Hvis du er ikke kender meget til seo, kan du på linkbuilding.dk starte med at lære det grundlæggende. Google har i den seneste år lanceret den ene opdatering efter den anden, som har til formål at sortere hjemmesider væk fra søgeresultaterne, som ikke bidrager med værdi for brugeren.

En safari af opdateringer

Google har i overført betydning oprettet en zoologisk have. Dette populære kaldenavn har de fået, fordi de kalder døber deres opdatering med dyrenavne. Den første der kom var Google Panda opdateringen, som skulle sørge for, at man ikke bare indsætte tilfældige tekster på ens hjemmeside eller kopierede fra andre hjemmesider. Pingvinen ramte heldigvis ikke alle de mennesker, som selv sad og skrev deres tekster, men dem som indtil da havde kopieret deres tekster og indsat dem på deres egen hjemmeside blev pludselig smidt meget langt ned på Google.

Panda sørgede for at det kun være sider af høj kvalitet som kom øverst på Google, samtidig med at sider med lav kvalitet helst ikke skulle vises på Googles første sider.

Den efterfølgende opdatering døbte de Google Penguin. Denne længe ventede opdatering skulle vise sig at være nådesstødet for rigtigt mange i internetverdenen, som indtil nu havde beskæftiget sig med kopieret indhold og spammende backlinks til deres side. For få år tilbage kunne man komme højt på Google ved at betale en maskine for at lave backlinks til ens side. Dette var links fra mikro sider, som var oprettet på få sekunder, som udelukkende blev brugt til at linke til andre sider. En side kunne få tusindvis af links fra disse små, tomme sider og før i tiden var det nok til at opnå en placering, som nummer 1 på Google. Med denne opdatering var det ikke længere nok at have mange links, men nu gjaldt det om at have de rigtige links i stedet. Kvalitet frem for kvantitet. Nu kunne et enkelt eller to backlinks fra de rigtige sider gøre markant forskel i ens rankings – alt afhængig af konkurrencesituationen for den række nøgleord. Men essensen i søgemaskineoptimering er, at det nu var vigtigere at man arbejdede for at få sine links, fremfor at skulle betale maskiner for at gøre arbejdet.

Side 2 er Googles kirkegård

Det kan virke farligt at arbejde med ens backlinks, men hvis du følger rådene her på siden vil du ikke komme i problemer. Vores guide hjælper dig med at forstå, hvordan du skal håndtere de nuværende opdatering – og forberede dig på de fremtidige tiltag fra Google. Vi kan kun gætte, hvad fremtiden vil bringe, men vi kan være helt sikrer på, at de vil prioritere naturligt, originalt indhold og en naturlig linkprofil meget, meget højt. Vi kan hjælpe dig med at fremtidssikre din forretning, sådan du ikke pludselig lander på de nedre sider af Google. Der er et gammelt udtryk, som går på, at hvis du vil gemme et lig, skal du bare smide det på side 2 på Google, for der kommer der aldrig nogen mennesker.